ՌԴ նախագահ Վլադիմիր Պուտինը հայտարարել է, որ Ռուսաստանը շուտով կկիրառի հայելային միջոցառումներ՝ Չինաստանի քաղաքացիների համար վիզայի ռեժիմը վերացնելու համար։ «Մեր չինացի ընկերների՝ Ռուսաստանի քաղաքացիների համար անվիզա ռեժիմ մտցնելու վերաբերյալ որոշումը, անկասկած, կնպաստի մեր ժողովուրդների միջև կապերի հետագա ամրապնդմանը: Մեր կողմից հայելային միջոցառումները շատ շուտով ուժի մեջ կմտնեն Չինաստանի քաղաքացիների համար»,- ասել է Պուտինը։               
 

«Կուտակային պարտադիր բաղադրիչը նպաստելու է բնակչության, այն էլ` բարձրակարգ մասնագետների ու երիտասարդության, արտահոսքին»

«Կուտակային պարտադիր բաղադրիչը նպաստելու է բնակչության, այն էլ` բարձրակարգ մասնագետների ու երիտասարդության, արտահոսքին»
29.04.2014 | 00:19

ԱՐՄԵՆ ԱՎԱԳՅԱՆԸ, ով այսօր «Իրատես de facto»-ի հյուրն է, հեղինակել է «Գլոբալ կայուն զարգացման տեսություն` հիմնված արդյունաբերական և կենսաբանական ցիկլերում միկրոջրիմուռների կիրառման վրա: Նոր կենսաբանական համակարգի նախագծում և կառուցում» աշխատությունը, որը հրատարակվել է աշխարհի ամենախոշոր` «Ամազոն» հրատարակչությունում:
Այդ տեսության համար 2011-ին Ամերիկյան կենսագրական ինստիտուտը Արմեն Ավագյանի անունը ներառել է 50 հանճարների ցուցակի մեջ ու գերազանցության համար շնորհել Ալբերտ Էյնշտեյնի մրցանակը: 2010-ին Քեմբրիջի Միջազգային կենսագրական կենտրոնն ընդգրկել է աշխարհի 100 պրոֆեսիոնալների ցուցակում և շնորհել իր բարձրագույն` «Միջազգային նախագահական մրցանակ սրբապատկերային նվաճումների համար», նրա կենսագրությունն ընդգրկված է նաև «XXI դարի 2000 նշանավոր մտավորականներ» (ԱՄՆ, 2011), «XXI դարի ակնառու ինտելեկտուալներ», «Միջազգային կենսագրությունների բառարան» (Մեծ Բրիտանիա, Քեմբրիջ, 2010, 2014) գրքերում և XVIII դարից հրատարակվող Մարքիուսի «Ով ով է» տարեգրքերում (ԱՄՆ, 2009-2014):

-Պարոն Ավագյան, ՀՀ Հանրային խորհրդի տնտեսական զարգացման և ներդրումների ենթահանձնաժողովի նախագահն եք, ԵՄ միջազգային համագործակցության մի շարք ծրագրերի փորձագետ, ԱՊՀ երկրների քիմիայի և նավթաքիմիայի խորհրդի փորձագետ, Ամերիկյան քիմիական ընկերության անդամ: Հեղինակել եք տարբեր երկրների և Հայաստանի տնտեսական զարգացմանն ուղղված հարցերի տնտեսական վերլուծություններ: Ակնհայտ է, որ նոր կառավարության հաջողության գրավականը կարող են լինել անհաջողությունների վերլուծությունը և կոնկրետ սցենարների մշակումը: Որո՞նք են Ձեր փորձագիտական եզրակացությունն ու տեսլականը:
-Հայաստանը տնտեսական քաղաքականություն վարելու երկու հնարավորություն ունի` սպասել մինչև ամբողջ աշխարհում հաղթահարվեն ճգնաժամի հետևանքները, հուսալով, որ երկրում իրավիճակը կբարելավվի ինքն իրեն, կամ տնտեսության առողջացման նպատակով իրականացնել բարեփոխումների մեծամասշտաբ ծրագիր` հստակ նախագծելով կարևորագույն սցենարները:
-Սպասելը հազիվ թե արդյունավետ գործելակերպ դիտարկվի, երկրորդ տարբերակի իրականացման ձևերից խոսենք:
-Պատասխանս մի փոքր հեռվից կլինի: Անդրադառնալով Եվրոպայի զարգացող և Կենտրոնական Ասիայի երկրների տնտեսական աճին` Համաշխարհային բանկը (ՀԲ) կանխատեսում է ՀՆԱ-ի մինչև 1,9 %-ով իջեցում և մատնանշում, որ ՌԴ-ի հետ տնտեսական կապերը լրացուցիչ անորոշություններ են առաջացնում նրանց տնտեսական զարգացման համար: Միաժամանակ ՀԲ-ն այդ երկրներին առաջարկում է հետամուտ լինել կոշտ և կտրուկ բարեփոխումների, ինչը, կարծում եմ, կօգնի ապագա ցնցումների հանդեպ ճկունություն դրսևորելուն և կայուն աճի հիմք կառուցելուն:
Երկրի տնտեսական պոտենցիալը որոշվում է առկա աշխատանքային և նյութական պաշարներով, արտադրանքի և ծառայությունների արդյունավետ զարգացմամբ: Ընդ որում` ինտելեկտուալ պաշարները և նոր տեխնոլոգիաները միատեղ ոչ միայն որոշում են արդյունաբերական աճի հեռանկարը, այլև ցուցանիշն են երկրի տնտեսական անկախության, բարեկեցության, ազգային կարգավիճակի մակարդակի: Գլոբալ տնտեսական կապերի համակարգում մտավոր ռեսուրսների և նոր տեխնոլոգիաների ներգրավվածությունը դարձել է ազգային տնտեսության մրցունակությունը ձևավորող գլխավոր գործոններից մեկը: Ներկայումս զարգացած երկրների ՀՆԱ-ի աճի մոտ 75-80 %-ը ապահովվում է նորարարական ու կատարելագործված տեխնոլոգիաների արտադրանքի մասնաբաժնի հաշվին: Տեխնոլոգիաների արտահանումից ստացված տարեկան շահույթը ԱՄՆ-ում կազմում է 700 մլրդ, Գերմանիայում` 530 մլրդ, Ճապոնիայում` 500 մլրդ դոլար, իսկ նրանց ծառայությունների շուկան կրկնապատկվել է հիմնականում նորարարական արտադրանքի հաշվին: Վերջին տասնամյակում Չինաստանի նոր տեխնոլոգիաների բնագավառի արտադրության ծավալը աճել է 27 անգամ, իսկ նրանց բաժինը համախառն արդյունաբերական արտադրանքում ավելացել է 8,1-ից մինչև 35,4 % ու մեծացել է նրա տեսակարար կշիռը միջազգային գործընթացներում: Համաձայն 2009 թ. ՌԴ ԳԱ գնահատականի` այդ երկրի գիտնականների ներդրումը համաշխարհային գիտական մշակումների ոլորտում կազմել է ընդամենը 2 % (ԱՄՆ` 35%): Հետևաբար, առանց Հայաստանի և ԱՊՀ մյուս երկրների տնտեսություններում նորարարական զարգացման հիմնախնդիրների լուծման, տնտեսական աճը կլինի անկայուն և անմրցունակ: ԱՊՀ երկրների անցումը արդյունաբերության զարգացման նորարարական մոդելի ռազմավարական անհրաժեշտ ընտրություն է:
-Այդ ընտրության անհրաժեշտությունը ՀՀ կառավարությունը վաղուց է գիտակցել և դեռ 1999-ին ինովացիոն քաղաքականությունը հայտարարել տնտեսական զարգացման գերակայություն: Ի՞նչը խոչընդոտեց հաջողություններ գրանցելուն, և արդյո՞ք Մաքսային միությունը (ՄՄ) կարող է դառնալ վերոնշյալի իրականացման գործիք:
-Իհարկե, ՄՄ-ն այդպիսի խնդիրների լուծման գործիք չի կարող լինել: Այդ պարագայում ամեն ինչ կախված է նրանից, թե որքան արդյունավետ կգործի ձևավորվող Եվրասիական միությունը, հատկապես նորարարական գործիքների մշակման ու կիրառման հանգամանքներում, քանզի այն կարող է դառնալ միության հիմքը` կիրառելով նաև ԵՄ փորձը:
Ինչ վերաբերում է Ձեր հարցի առաջին մասին, այո, ինովացիոն քաղաքականությունը, որպես տնտեսական զարգացման գերակայություն, առաջին անգամ ընդունվեց 1999 թ. ՀՀ նախկին վարչապետ Վ. Սարգսյանի կառավարության գործունեության ծրագրում և մինչև այսօր շարունակական բնույթ է կրում: Սակայն 2000-ից ձախողվել կամ արդյունավետ չեն կատարվել կառավարական ծրագրերը, և այսօր էլ Հայաստանը ինովացիոն արտադրությունների զարգացման համակարգ չունի:
Ընդհանրապես տնտեսական պոտենցիալը դիտվում է միաժամանակ երկու` առկա պոտենցիալ պաշարների (բնական հարստություններ, ներդրումային, աշխատանքային) և առկա պաշարներով նորարարական գործունեություն իրականացնելու ունակության տեսանկյունից: Հայաստանի լեռնարդյունահանող ներուժը մեծ չէ, ինչը պայմանավորվում է փոքր պահուստներով, և կայուն չէ` շուկայական գներից զգալի կախվածության պատճառով: Բացի այդ, մեր հանքարդյունաբերությունը խոցելի ու անպաշտպան է, քանի որ չի կիրառում բավարար չափով նորարարական վերամշակման տեխնոլոգիաներ և չի հետևում ժամանակակից բնապահպանական նորմերին: Ժամանակին ՀՀ ՀՆԱ կառուցվածքում լուրջ ներդրում ունեցող ալմաստագործությունը գրեթե կորցրեց իր նշանակությունը, մեքենաշինությունն այսօր ՀՀ-ում գրեթե բացակայում է, և նրա արտադրանքի արտահանման համակարգի ձևավորման նախադրյալները սահմանափակ են: Քիմիական արդյունաբերությունը գործում է անկայուն և թույլ է դիվերսիֆիկացված, ինչը մտահոգիչ է, քանզի ոլորտը նորարարական տեխնոլոգիաների համար գրավիչ է և կարող է մրցունակ արտադրությունների հիմնադրման հիմք հանդիսանալ, մանավանդ որ ոլորտի գիտական պոտենցիալը պահպանված է:
Մարդկային ներուժի կտրվածքով ասեմ, որ պաշտոնական վիճակագրության համաձայն` 5 տարում Հայաստանը լքել է 225 հազար մարդ: Հայաստանում համախառն պետական պարտքը 2014 թ. հունվարի վերջի դրությամբ կազմել է 4590,7 մլն դոլար, իսկ կատարված բարեփոխումները և արտաքին պարտքի աճը շոշափելի չեն ազդել աշխատատեղերի ավելացման վրա (ՀՀ աշխատունակ տարիքի բնակչություն՝ 2,3-2,4 մլն մարդ, զբաղվածություն՝ 2004 թ. - 1081,7, 2005 թ. - 1097,8, 2006 թ. - 1092,4, 2007 թ. - 1101,5, 2008 թ. - 1183,1, 2009 թ. - 1152,8, 2010 թ. - 1185,2, 2011 թ. - 1175,1, 2012 թ. -1175,8, 2013 թ. - 1172,8 հազ. մարդ): Փաստորեն, նախկին կառավարության հայտարարած գործազրկության մակարդակի նվազումը 60 հազար մարդով մինչև 2025 թ. լուրջ ազդեցություն չի ունենա բնակչության սոցիալ-տնտեսական իրավիճակի վրա, ինչը վկայում է, որ դեռևս չեն մշակվել վճռորոշ ծրագրեր: Կուտակված պարտքի սպասարկման համար ստացվում են ԵՄ հատկացրած վարկեր, ինչը որոշակիորեն վկայում է, որ նախկինում պետական վարկային ռեսուրսները արդյունավետ չեն օգտագործվել ու չեն նպաստել շահավետ արտադրությունների հիմնադրմանը, և տնտեսությունը կարիք ունի կտրուկ բարեփոխման:
-Կարծես ՀՀ ոչ մի կառավարություն եթե չի բարձրաձայնել, ապա չի էլ ժխտել կտրուկ բարեփոխումների անհրաժեշտությունը: Այս տեսանկյունից Հանրային խորհուրդը ներկայացրե՞լ է կառուցողական առաջարկներ:
-Այո, իհարկե, 2010-ին Հանրային խորհուրդը (ՀԽ) դիմել էր նախկին վարչապետ Տ. Սարգսյանին մեր ենթահանձնաժողովի փորձագիտական` «ՀՀ կառավարության ինովացիոն քաղաքականության արդյունավետությունը և նրա ազդեցությունը տնտեսական զարգացման վրա» եզրակացությամբ և առաջարկություններով, որոնք հիմնավորվում էին նախարարներից ստացված տեղեկություններով: Մեր եզրակացությունում նշված էր, որ ՀՀ կառավարությունը չի կատարել իր իսկ գործունեության ծրագրից բխող ինովացիոն քաղաքականության արդյունավետ գործողություններ, ինչպես նաև մի շարք օրենքների ու իր այլ ծրագրերի պահանջները: Շեշտադրված էր, որ 2000-ին կատարվել է կոպիտ սխալ, քանզի արդյունաբերության մոդեռնիզացիան և ինովացիոն քաղաքականությունը տնտեսական զարգացման գերակայություն հռչակելով հանդերձ իրականացվել են ինստիտուցիոնալ վատթարացումներ. կրճատվեցին արտադրական ենթակառույցները համակարգող փոխվարչապետի պաշտոնը, արդյունաբերության նախարարությունը և ՀՀ կառավարության արդյունաբերության վարչությունը: Այդ իսկ պատճառով կառավարություններին շարունակաբար չհաջողվեց տնտեսական բարեփոխումների համար կազմակերպել թիմային համակարգված աշխատանք և ինովացիոն ոլորտում հասնել նշանակալի արդյունքների: Արտադրության զարգացումը մնաց արտադրության օդը չշնչած մարդկանց տնօրինմանը, և հերոսություն համարվեց ու դեռ համարվում է ոչ թե աշխատեղերի ստեղծումը, այլ պետական պարտքի ավելացումը և աշխատանքային միգրացիային նպաստելը: Իսկ ՀԽ-ի վերը ներկայացված եզրակացությունում առաջարկվել էր կատարել վճռորոշ և արհեստավարժ քայլեր, ձևավորել նոր տնտեսական քաղաքականություն և դրա իրականացման համար լուծում տալ հետևյալ ինստիտուցիոնալ խնդիրներին ու նախաձեռնություններին.
1. ՀՀ նախագահին կից հիմնադրել տնտեսության տեխնոլոգիական զարգացման և տնտեսական մրցունակության բարձրացման հանձնաժողով, օգտագործելով նաև ՌԴ փորձը,
2. նոր տնտեսական քաղաքականության օպերատիվ համակարգման համար ՀՀ կառավարությունում նախատեսել արտադրական ենթակառույցների և ինովացիոն քաղաքականության համակարգող նախարարի պաշտոն և համապատասխան վարչություն,
3. ՀՀ ֆինանսների նախարարությանը կից հիմնադրել ինովացիոն ոլորտի փոքր և միջին ձեռնարկությունների հիմնադրամ,
4. «Ինովացիոն գործունեությանը պետական աջակցության մասին ՀՀ օրենքի» համապատասխան` ՀՀ նախարարություններին, գերատեսչություններին և հիմնադրամներին նախատեսել ինովացիոն քաղաքականության զարգացման ուղղությամբ գործողությունների ծրագրեր և արտացոլել դրանք կատարողականի հաշվետվություններում:
Սակայն կառավարությունը, ըստ էության, առաջադրված մոտեցումներին չի արձագանքել, հակառակը, ղեկավարվել է մեր կողմից հիմնավորապես քննադատված` Գյումրիում տեխնոպարկի հայեցակարգով, Դիլիջանում գիտաինովացիոն կենտրոնի ու այլ նման տնտեսապես չհիմնավորված ծրագրերով:
-Ներդրումային արդյունավետ միջավայրը կարո՞ղ է նշանակալի դեր ունենալ զգալի քանակով աշխատատեղերի ստեղծման համար:
-Նախկին կառավարությունը այդ ոլորտում կատարել էր մի շարք բարեփոխումներ (կրճատվել են հարկային հաշվետվությունների ներկայացման և հարկային վճարումների կատարման պարբերականությունները, բարեփոխումներ են իրականացվել արտաքին առևտրին առնչվող տեխնիկական հսկողության մի շարք ոլորտներում, ներդրվել են մաքսային հայտարարագրման և մաքսային ձևակերպումների և իրավաբանական անձանց պետական գրանցման և անհատ ձեռնարկատերերի հաշվառման էլեկտրոնային համակարգերը, լիցենզավորման ենթակա գործունեության տեսակները կրճատվել են` 169-ից դառնալով 96, հստակեցվել և կրճատվել են շինարարական թույլտվությունների ստացման համար անհրաժեշտ գործընթացներն ու ժամկետները և այլն: Ընդհանրապես բարելավվել էր Doing Business ցուցանիշը 18 կետով (Հայաստան` 32-րդ, Վրաստան` 9-րդ, Ադրբեջան` 67-րդ տեղերում): Սակայն, համաձայն Ազգային վիճակագրական ծառայության, օտարերկրյա ուղղակի ներդրումները տնտեսության մեջ նվազում են և հասել են համարյա 2006 թ. մակարդակին (մլն դոլար):


Մտահոգված այդ մարտահրավերներով` 2010-2012-ին մենք դիմել ենք նախկին վարչապետ Տ. Սարգսյանին, իսկ 2013-ին հայտնել ենք նախագահական, որ տնտեսական զարգացման հիմնական խոչընդոտներից է դատական համակարգի գործունեության ցածր արդյունավետությունը, քանզի սեփականության անձեռնմխելիության խախտումների դեպքում չի կարելի սպասել տնտեսության զարգացման բնագավառում թե արտաքին, թե ներքին մեծածավալ ներդրումներ: Դատական համակարգում սեփականության իրավունքի անձեռնմխելիության սկզբունքի խախտումները անվստահության մթնոլորտ են ձևավորում, և այդ հանգամանքում կառավարությունը ներքին մարտահրավերներին պատասխանելու համար պարտադրված է լինում ընտրելու ավելի ցածր արդյունավետություն ունեցող մոտեցում` ավելացնելով արտաքին պարտքը:
(շարունակելի)

Հարցազրույցը`
Նանա ՊԵՏՐՈՍՅԱՆԻ

Դիտվել է՝ 3572

Մեկնաբանություններ